Historie

Al sinds 2002 is Stichting Marmoucha als pionier actief in het initiëren, ontwikkelen, produceren en promoten van podiumkunsten als muziek en muziektheater. Bekijk het hele archief van Marmoucha events.

Het begon allemaal op 1 juni 1998, toen vond het Marmoucha Festival plaats in Paradiso. Een festival met Nederlandse groepen die Marokkaanse popmuziek speelden, in een professioneel poppodium en voor een divers publiek. Op meerdere vlakken een unicum in die tijd. Het fundament voor Stichting Marmoucha was hiermee gelegd.

In de beginjaren organiseerde Marmoucha regelmatig kleinere en grotere muziekfestivals met Noord-Afrikaanse popmuziek voor de Nederlandse poppodia onder de naam Marmoucha Maghreb Dance, het vervolg op Marmoucha festival en Club Marmoucha. Niet alleen in Paradiso, maar ook in de Melkweg en andere poppodia in het land. De beste en populairste muzikanten en dj’s uit Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Marokko zorgden voor maandelijkse muzikale extravaganza’s die de hele nacht duurden. Alle populaire Maghreb muziekstijlen passeerden de revue: Chaabi, Gnaoua, Raï, Sharki, Riffia, en ook de toen nieuwe crossover stijlen en mixen met R&B en Hiphop. In de eerste zes jaar van haar bestaan, groeide Marmoucha Maghreb Dance uit tot een lifestyle event voor jonge Nederlandse Marokkanen en hun vrienden. En de bewuste keuze van de Nederlandse poppodia als locatie voor de activiteiten zorgde ervoor dat de programma’s toegankelijk waren voor iedereen.

Van vrijwilligers naar professionele organisatie

Marmoucha stelde zich al vrij snel ook ten doel om de situatie van de Marokkaanse muziek in Nederland te verbeteren, en zo deze muziekscene naar een hoger plan te tillen. Marmoucha zette zich in voor verschillende aspecten. Van het begeleiden van beoefenaars van de muziek zodat ze zich verder kunnen ontwikkelen en professionaliseren tot aan het delen van kennis en ervaring met culturele instellingen over Noord-Afrikaanse muziek. En van het bijdragen aan publieksopbouw en -bereik tot internationale samenwerking en continuïteit. Dit proces veranderde Marmoucha van een organisatie gerund door vrijwilligers naar een professionele stichting in 2002. Hierbij werd Marmoucha bijgestaan door Paradiso en met financiële ondersteuning van verschillende fondsen.

Marmoucha en Paradiso

Vanaf het eerste festival was de relatie tussen Marmoucha en Paradiso zeer goed. Paradiso ondersteunde Marmoucha in haar professionaliseringslag, met kennis, netwerk en hulp bij het aanvragen van structurele subsidies. Bovendien vereist de dynamiek in subsidieland soms dat een tijdelijke garantstelling van een grotere partij als Paradiso nodig is, zodat een stichting als Marmoucha door kan gaan met haar succesvolle activiteiten. Het was een gelijkwaardige relatie, want de programma’s van Marmoucha waren een noodzakelijke aanvulling op de Paradiso programmering. En zo wist Paradiso als een van de eerste (pop)podia van het land voor haar nieuwe publieksgroepen binnen te krijgen.

Naast muziek ook andere podiumkunsten

Al sinds de beginjaren organiseerde Marmoucha workshops en masterclasses in combinatie met haar podiumactiviteiten. Hiermee wilde Marmoucha beginnende en gevorderde artiesten nieuwe ervaringen, praktische kennis en inspiratie laten opdoen én ze de kans geven zich te presenteren aan een breed publiek tijdens een Marmoucha evenement.

In 2003 breidde Marmoucha haar activiteiten uit en is dat sindsdien blijven doen, nog steeds om dezelfde redenen. De nieuwe podiumactiviteiten werden ontwikkeld om kunst en cultuur aan te bieden waarvoor voorheen geen ruimte was binnen het bestaande concept van Marmoucha, om tegemoet te komen aan een publieksbehoefte én om meer podia – ook de kleine – beter van dienst te zijn. Zo ontstond bijvoorbeeld LoungeM voor kleinere podiumacts, zoals akoestische ensembles, literaire voordrachten, stand-up comedy en toneel. Het singer-songwriter festival Tamazgha Festival putte uit de verhalende, muzikale traditie uit de moderne en traditionele berbercultuur uit het noorden van Marokko en Algerije. Hiphop en R&B programma’s onder de titel Wayo, met optredens van Nederlandse groepen die ook rapten in het Tamazight en Arabisch. En met Hafla Anissa speelde Marmoucha in op de wens van veel vrouwen voor een feest speciaal voor hen. LaZiz was een dansavond met dj’s en videokunstenaars om artiesten uit het hele Midden-Oosten en Noord-Afrika een podium te bieden. Diva’s van de Maghreb was een productie speciaal voor de theaterzalen met gerenomeerde zangeressen die elk een andere muziekstroming vertegenwoordigen uit Marokko.

Als pionier actief

Het succes van Marmoucha bij zalen als Paradiso en de Melkweg vertaalde zich niet automatisch naar succes bij andere (pop)podia in het land. Dit kwam onder meer doordat veel zalen en hun bestaande bezoekers geen affiniteit hadden met Noord-Afrikaanse kunst en cultuur, en er was nog niet eerder gepoogd om contact te leggen met de potentiële doelgroep, lokale belangenverenigingen of vrijwilligersorganisaties binnen de Marokkaanse gemeenschap. Aan de andere kant was het Marokkaanse publiek ook nog onwennig om naar een evenement te gaan op een locatie die hen onbekend was. Bovendien gold dat voor 90% van de artiesten van Marmoucha programma’s dat ze niet te horen of te zien waren op de Nederlandse radio of televisie (met uitzondering van FunX). De programmering en aanpak van Marmoucha had op al deze factoren een emanciperende werking, hoe traag dat proces van ontwikkeling soms ook ging (en gaat).

Voor de makers, de programmeurs en het publiek

Marmoucha maakt zich al sinds 1998 sterk voor de uitingen van Noord-Afrikaanse kunst en cultuur in Nederland en dan met name de Marokkaanse muziek. Sinds haar oprichting is Marmoucha er geweest voor de makers, de programmeurs van podia en het publiek. De artiesten was Marmoucha al die jaren van dienst door hen zoveel mogelijk te laten optreden onder de beste omstandigheden. De uitdaging was om steeds meer publiek de muzikale rijkdom van Noord-Afrika te laten beleven. Hierin slaagde Marmoucha door een breed palet aan podiumactiviteiten aan te bieden, in samenwerking met steeds meer podia. Aan de programmeurs van die podia werd een programma op maat aangeboden naar gelang de functie van het podium en de regio. En er werden gezamenlijke promotiecampagnes gevoerd voor de programma’s. Van jong tot oud, overal zijn liefhebbers te vinden voor Noord-Afrikaanse muziek. Naar het publiek luisterde Marmoucha om te weten welke artiesten men wil zien, welke muziekstijlen er leven, maar ook hoe Marmoucha haar bezoekers kan verrassen.

Co-producties, samenwerking & bemiddeling

Ook wordt Marmoucha al sinds begin jaren 2000 gevraagd voor co-producties, bemiddeling en samenwerkingsverbanden. Van het (mee)programmeren van festivals tot het gezamenlijk ontwikkelen van producties. En van uitvoerende productie en artist handling regelen tot het verzorgen van de publiciteit of vergroten van specifiek publieksbereik. Door de jaren heen heeft Marmoucha op deze wijze samengewerkt met onder meer: Amsterdam Roots Festival / Roots Open Air, Roots & Routes, Stichting GRAP, de Uitmarkt Amsterdam, Theatermuseum Amsterdam (Museumn8), Joods Historisch Museum (Museumn8), de Nieuwe Kerk, Oerol, Women Inc., Tropentheater (NCDO-dag), Sail, de Haagse Schilderswijk Bazaar / HaSchiBa, Concertgebouw Amsterdam (Souk), Marokko Festival, manifestatie naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh, Samenwerkende Marokkaanse Organisaties Haarlem, Marokko Nederland 2005, Tivoli, Marokko Fonds, Gemeente Amsterdam, Gemeente Maastricht, gemeente ’s-Hertogenbosch, CKV activiteiten voor het onderwijs, Universiteit Utrecht, Rijksmuseum voor Volkenkunde, Haarlemmerhout festival en het Ramadan Festival.

Marmoucha activiteiten in Noord-Afrika

In het kader van Marokko Nederland 2005 werd Marmoucha ook ingezet voor de promotie van Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kunst en cultuur in Marokko. Sindsdien organiseert Marmoucha zo nu en dan evenementen in Marokko of gaat co-producties aan met bestaande festivals als Rawafid festival en L’Boulevard-festival, beiden in Casablanca.