Tres Culturas & Na Het Einde

Tres Culturas

We hebben ervoor gekozen om ons werkproces voor ‘Tres Culturas’ te laten zien door het arrangement van de bekende Andalusische compositie – Twishya Istihilal.

Bekijk hier het originele muziekstuk en het nieuwe arrangement (pdf)

Na Het Einde

Met de voorstelling ‘Na Het Einde’ nemen de acteurs Mohammed Azaay en Karim El Guennouni op een vermakelijke maar uitgesproken wijze stelling tegen de verharding en polarisatie in de samenleving.

Synopsis

Na Het Einde is een absurdistische theatervoorstelling die gaat over twee mannen die elkaar ontmoeten bij een bank.

Christiaan B, een zakenman en Ali Jabali, die daar werkt als accountmanager. Ali verzorgt vooral de grote leningen aan de grote bedrijven. Christiaan heeft een nieuwe lening aangevraagd voor zijn bedrijf. Hij heeft snel een financiële injectie nodig om een doorstart te kunnen maken. Christiaan is een bekende van de bank en heeft vaker leningen aangevraagd en ook altijd gekregen. Maar deze keer krijgt hij een afwijzing voor zijn aanvraag. Hij besluit om naar de bank te gaan en verhaal te halen bij Ali J.
Christiaan begint over de onprofessionele houding van Ali als accountmanager en dat hij geen idee heeft met wie hij te maken heeft. Ali op zijn beurt zegt dat hij heel goed weet met wie hij te maken heeft. Ook zegt hij dat het niet alleen zijn beslissing is, maar dat de bank sinds kort een ander beleid voert. Christiaan wil de manager spreken maar die is vandaag vrij omdat hij zijn 72 jarige verjaardag aan het vieren is.
Het loopt op een gegeven moment zo hoog op dat er over en weer discriminerende en racistische uitlatingen worden gedaan. Uiteindelijk vliegen de mannen elkaar naar de keel.

Op dat zelfde moment horen we een knal. Het hele gebouw trilt heen en weer. De aarde beeft, lichten gaan aan en uit, er is paniek, geschreeuw van mensen, totale chaos, black out…
Het is pikkedonker, geluiden van waterdruppels, gesprongen waterleidingen, geknetter van elektrische draden en geen geschreeuw of geluiden van mensen meer. Opeens gaat er een vlammetje van een aansteker aan. Het gezicht van Christiaan wordt zichtbaar.
Christiaan gaat op onderzoek uit, het lijkt erop alsof hij de enige is die de ramp heeft overleefd, want er is niemand te bekennen. Hij weet niet waar hij is. Dan realiseert hij zich wat er is gebeurd. Hij denkt dat hij het heeft overleefd , in tegenstelling tot Ali, want daar is niks meer van te bekennen.
Verderop in de ruimte speelt hetzelfde tafereel zich af bij Ali. Hij houdt een aansteker vast en ook hij denkt dat hij de enige overlevende is. Als Christiaan het andere vlammetje ziet, gaat ie erop af. Hij tikt Ali op zijn schouder. Deze schrikt zich kapot. en op dat zelfde moment horen ze een luide stem zeggen. “Welkom bij Na Het Einde”. Dan vraagt de stem of ze wel weten of ze bestaan. Christiaan en Ali begrijpen er niks van. Hoezo zouden ze niet bestaan? Ze zien elkaar toch en praten met elkaar? De vragen worden steeds persoonlijker en de beide heren raken in conflict met zichzelf en met elkaar.

Door de antwoorden wordt het steeds duidelijker wie Christiaan en Ali zijn, hoe ze denken en hoe ze zo geworden zijn. Opeens begint de omgeving te trillen (d.m.v. mapping). Het lijkt op een aardbeving. Ze beginnen te rennen. En lopen nu gescheiden van elkaar in een tunnel. Na een tijdje door een doolhof van tunnels te hebben gelopen komen Christiaan en Ali elkaar weer tegen. Ze zijn blij om elkaar te zien. De beide mannen komen nu pas tot het besef dat ze zich bevinden in een dimensie tussen leven en dood. Het zijn dolende zielen!

Als Ali en Christiaan zich in een andere dimensie begeven dan het aardse komen ze verschillende historische personen tegen zoals: Gandhi en Socrates. Maar ook ontmoeten ze andere mensen, slachtoffers die ze hebben gemaakt uit hun eigen verleden en een oorlogsmisdadiger. Tijdens ‘Na Het Einde’ reizen de twee hoofdpersonages van de ene dimensie naar de andere. De toestand van een dimensie is of heel rustig en verlichtend of heel druk en chaotisch. De oorlogsmisdadiger komen ze tegen in een drukke en chaotische dimensie. Gandhi en Socrates in een rustige en vreedzame.
De functie van iedere historische personage, maar ook de andere personages is om Ali en Christiaan wegwijs te maken in hun nieuwe staat van zijn (ze zijn namelijk al dood). Een andere functie van de dolende historische personages en de anderen is om Ali en Christiaan bewust te maken van hoe ze geleefd hebben en de maatschappelijke schade die ze veroorzaakt hebben. Ook proberen ze d.m.v. hun kennis, hun ervaringen en hun specifieke kijk op de wereld bewust te maken dat ze ook op een andere manier in het leven hadden kunnen staan. Dat ze ook andere keuzes hadden kunnen maken.

“De anderen zijn in wezen precies wat we nodig hebben om ons zelf te leren kennen.” – JP Sartre

Personages

Christiaan B, een rechtsextremistische zakenman die bezig is met het opzetten van een ultrarechtse partij in Nederland. Zijn grootste angst is dat de Sharia wordt ingevoerd in het Westen en dat hij als niet gelovige zal worden gedwongen om toe te treden tot de islam. Hij heeft al meer dan een jaar niet geslapen, geteisterd door nachtmerries van mensen die door Moslim terroristen met vrachtwagens worden aangereden. Hij is er van overtuigd dat zijn blonde vriendin Eva, vreemd gaat met een Syrische vluchteling.

Ook vindt hij dat de maatschappij de gevaren van de Islam onderschat. Naar zijn mening is er geen gematigde Islam. Christiaan B gaat helemaal op in zijn politieke ambities. Het blanke ras wordt volgens hem overspoeld door andere rassen die hier niet thuis horen en de mensen hebben er genoeg van.  Want lebensraum is belangrijk en elk ras moet op zijn eigen continent leven. Hij wil geen Aziaten, zwarten, Arabieren of Joden. Europa en Noord Amerika moet alleen nog voor de blanken zijn. Ook vertelt hij dat de vluchtelingen de boel komen overnemen en dat er veel moslimterroristen tussen zitten.

Diep van binnen is hij doodsbang om de controle over zijn leven te verliezen. Hij moet het stellen zonder zijn beste vriend Walther die opgesloten zit in een gesloten inrichting sinds hij een aanslag pleegde op linkse demonstranten. Het eerste wat hij wil doen, is zijn vriend uit de gevangenis krijgen. Later in het stuk krijgt hij te horen dat Walther is gestorven: hij heeft zichzelf verhangen in zijn cel. Christiaan komt bij de bank, omdat hij een nieuwe lening wil aanvragen voor zijn organisatie White Wolf. Hij heeft snel een financiële injectie nodig om een doorstart te kunnen maken.

Ali Jabali is een Arabier die werkt als accountmanager bij een bank. Hij is een van de stillere op de afdeling en doet altijd zijn schoenen uit als hij gaat werken, zodat hij zijn collega’s niet stoort als hij over het hoogpolige rode tapijt heenloopt. Hij neemt vaak ongevraagd koffie mee voor zijn collega’s die dit als een teken van vriendelijkheid zien. Zijn leidinggevende is Rogier die hem niet mag en er een sport van maakt om Ali belachelijk te maken waar alle werknemers bij zijn. Ondertussen is Ali geïnteresseerd in radicale Islamitische organisaties. Hij kijkt ‘s nachts als zijn vrouw slaapt naar lugubere video’s. Het is zijn grootste angst dat het Westen zijn expansiedrift doorzet en dat uiteindelijk alles westers en blank zal zijn. Ali is ervan overtuigd dat alle brandhaarden in het Midden-Oosten de schuld zijn van het Westen. Zijn broer Hafid, is omgekomen door een brand in zijn huis boven zijn dõner shop, aangestoken door neonazi’s. Hij koestert een wrok tegen alles wat naar white supremacy riekt, maar houdt deze wrok verborgen achter zijn beschaafde, rustige voorkomen. Ali laat heel moeilijk mensen in zijn leven toe. Hij wil Christiaan geen financiële injectie verlenen, omdat hij op de hoogte is van zijn geschiedenis. Hij weet via google dat Christiaan betrokken is bij organisaties met een rechts extremistisch karakter. Op het begin ziet hij hem als vijand. Ironisch genoeg zal Christiaan B als ze overleden zijn en in het hiernamaals dolen zich ontwikkelen tot zijn beste vriend.

Overige personages: Socrates, Gandhi, oorlogsmisdadiger, toilet juffrouw, engel, duivel, Walther, Adam en Eva.

Regieplan

Bekijk hier het regieplan van ‘Na Het Einde’ (pdf)