Visuals & electronics artist
Toni Geitani, geboren in Beiroet in 1992 en nu woonachtig in Amsterdam, beweegt zich door een breed artistiek landschap als filmmaker, geluidsontwerper, muziekproducer, zanger en componist.
Na het afronden van zijn Bachelor in Filmmaken, bood zijn debuut- en afstudeerfilm, “The Leaves Will Bury,” een poëtisch verhaal dat de laatste uren verbeeldde van het hoofdpersonage in Libanon, voorafgaand aan een cruciale gebeurtenis, wat zorgde voor lagen van spanning en sfeer.
In 2017 fungeerde de Ashkal Alwan “Video Works” beurs als katalysator voor Toni’s film “The Disappearance of Goya.” Dit boeiende werk verweeft elementen van historisch trauma en post-oorlogse ervaringen met complexe dimensies van herinnering. De film ontving lovende kritieken op prestigieuze filmfestivals zoals het 29e FidMarseille en het 21e RIDM.
Op basis van zijn opleidingsachtergrond behaalde Toni een Master of Music in Live Electronics aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn masterthese, “Sampling as a Political Medium,” onderzoekt de dialectische relatie tussen elektronische muziek en sociaal-politieke kwesties, en biedt genuanceerde inzichten in culturele toe-eigening en machtsongelijkheden binnen het sonische domein.
In de muziekwereld bracht Toni “Al Roujoou Ilal Qamar” uit, een album dat experimentele elektronische elementen harmonieert met Arabische zang. Dit muzikale initiatief dient een dubbel doel: het is zowel een sonische verkenning als een sociaal-politiek commentaar, wat wijst op Toni’s affiniteit voor complexe, gelaagde geluidslandschappen.
Toni onderhoudt actieve samenwerkingen in verschillende artistieke disciplines en werkt regelmatig samen met andere muzikanten en kunstenaars. Hij is ook bezig met geluidsontwerp en het componeren van filmmuziek in samenwerking met andere regisseurs. Zijn werk integreert technologie en artistieke creativiteit, waarbij hij gebruikmaakt van een verscheidenheid aan geavanceerde tools, zoals synthesizers, bandmachines en geavanceerde softwareplatformen als Max 4 Live, Arduino en TouchDesigner.
Momenteel werkt Toni aan de ontwikkeling van een aankomende speelfilm in samenwerking met Road 2 Films, mogelijk gemaakt door het All Around Culture-fonds. Hij is tevens in de planningsfase voor zijn volgende muziekalbum en treedt actief op met live muziekperformances. Zijn portfolio bevestigt zijn toewijding aan artistieke oprechtheid, evenals zijn diepgaande betrokkenheid bij sociale, politieke en hauntologische realiteiten, en apocalyptische gebeurtenissen en hun naschok.
Toni Geitani, born in Beirut in 1992 and now based in Amsterdam, navigates an expansive artistic landscape as a filmmaker, sound designer, music producer, singer, and composer.
After completing his Bachelor’s degree in Filmmaking, his debut and graduation film, “The Leaves Will Bury,” offered a poetic narrative that envisioned the final hours lived by its main protagonist in Lebanon before a pivotal event, adding layers of tension and atmosphere.
In 2017, the Ashkal Alwan “Video Works” grant acted as a catalyst for Toni’s film, “The Disappearance of Goya.” This compelling work blends elements of historical trauma and post-war experiences with intricate dimensions of remembrance. The film has received high praise at prestigious film festivals, such as the 29th FidMarseille and the 21st RIDM.
Building on his educational background, Toni holds a Master of Music in Live Electronics from the Conservatorium van Amsterdam. His master’s thesis, “Sampling as a Political Medium,” rigorously investigates the dialectical relationship between electronic music and socio-political issues, offering nuanced insights into cultural appropriation and power imbalances within the sonic realm.
In the realm of music, Toni has unveiled “Al Roujoou Ilal Qamar,” an album that harmonizes experimental electronic components with Arabic vocals. This musical initiative serves dual purposes: it’s both a sonic exploration and a sociopolitical commentary, indicative of Toni’s affinity for intricate, multi-layered soundscapes.
Toni maintains active collaborations across a range of artistic disciplines, frequently partnering with fellow musicians and artists. He is also engaged in ongoing sound design and scoring for films in collaboration with other directors. His body of work effectively merges technology and artistic creativity, employing a variety of sophisticated tools such as synthesizers, tape machines, and cutting-edge software platforms like Max 4 Live, Arduino, and TouchDesigner.
Currently, Toni is immersed in the development of an upcoming feature film in partnership with Road 2 Films, granted by the All Around Culture fund. He is also in the planning stages for his next music album and actively engages in live music performances. His portfolio serves as a strong affirmation of his commitment to artistic sincerity, as well as his thoughtful engagement with social, political, hauntological realities, and apocalyptic events and their reverberation.