Marmoucha Collective

Muzikaal bestrijkt het Marmoucha Collective de regio van Noord-Afrika, het Midden-Oosten en het Middellandse Zee-gebied. Van muziek uit Andalusië, de Maghreb en het Midden-Oosten tot jazz, pop- en elektronische muziek. Omdat er weinig gespecialiseerde artiesten zijn in de muziek- en kunstvormen waar Marmoucha actief in is in Nederland, is het van belang om die specialisten die er zijn aan je te binden. Het Collective speelt zowel oude, originele stukken als nieuwe arrangementen van deze stukken, en nieuwe eigen composities.

Oosterse en Westerse muziek komen samen in het Marmoucha Collective. Deelnemende muzikanten beheersen vaak techniek en repertoire in een specifieke hoek, zoals in de jazz of Arabische genres. In het Collective komen deze muzikanten samen, spelen samen, leren van elkaar en inspireren elkaar om zich verder te ontwikkelen door middel van workshops en bijscholing door externe specialisten.

Het Collective maakt nog duidelijker waar Marmoucha voor staat: een multi- en interdisciplinaire werkwijze en een diverse, inclusieve samenstelling. Het Marmoucha Collective is de verwezenlijking van de integrale samenwerking tussen de verschillende kunstvormen, het is een collectief dat zowel muzikanten als theatermakers, VJs, dansers, acteurs, componisten en specialisten als een musicoloog (als enige collectief in Nederland) bevat.

Organogram Marmoucha Collective

Artistieke leiders

Avishai Darash

Avishai Darash is an Amsterdam-based pianist and composer whose style is derived from North African traditional music, Western classical music, American jazz and Israeli folk, amongst others.

Avishai’s enthusiasm for music developed at an early age and his family encouraged him to pursue his interest. At the age of 16, he attended his first jazz concert and was deeply moved by the experience. He immediately began taking piano lessons under the guidance of composer / pianist Ittai Rosenbaum , which ultimately lead him to understand that music was not simply a passion of his, but something that he wished to dedicate his life to.

In 2010, Avishai completed a Bachelor degree at the Jerusalem Academy for Music and Dance under the guidance of Erez Barnoy, Ilan Mochiach and Ittai Rosenbaum. In the course of his studies, Avishai gained international experience when he travelled to New York City, where he studied with George Cables, Bob Cranshaw, and where he also befriended Brad Mehldau , who took him under his tutelage for a while. In late 2010, Avishai moved to The Netherlands to complete a joint-honours degree program at the esteemed Conservatory of Amsterdam , studying both jazz music and classical composition.

From 2012 till 2017, Avishai worked closely with the Dutch / Moroccan oud virtuoso Mohamed Ahaddaf as his pianist and arranger. They toured Northern Africa, Europe and South-East Asia and they released two albums together, “Spoken Soul” and “Seasons”.

Avishai’s debut album “Impermanence” features the rising talents of the international jazz scene – Ofri Nehemya on drums and Avri Borochov on bass, alongside a string quartet of the award-winning Dutch orchestra “Metropole Orkest” .

Avishai has released in 2018 the project – “Nomadic Treasures”, a European-based collective of musicians under the Italian label A.MA Edizioni. So far, the album has received praising reviews. His second album with the label “SAMSKARA” has been released in may 2019 and is already gaining momentum and critical appraise.

Avishai has held the position of Pianist and Arranger for the Amsterdam’s Andalusian Orchestra under the leadership of Maestro Abderahim Semlali. They recorded “Andalusian Echos” in 2017. They have also toured Europe extensively with the co-production ZIEL/ROUH. It is a collaboration with the dance company ICK which prompted a live album.

Nowadays Avishai holds the prestigious position of Artistic director and arranger for the Marmoucha Collective. The position is shared together with Ud virtuoso Mohamed Ahaddaf. They plan on bringing projects centralising around the music of the Middle East, North Africa and Southern Europe. With their rich pallet of compositions they out an emphasis on innovation and originality.

Avishai has performed at: the Bimhuis (NL), Het Concertgebouw (NL), The International Ud festival in Jerusalem (IL), Southeast JazzFest (NL), McGill University of the Arts (Canada) De Centrale (Belgium), Mohammed V (Morocco),The International World music festival of Jenjou (S.Korea), Ballet De Marsseile and De Meervaart among others. He won several international competitions, such as the “All around jazz-Rome ensemble” (2nd place), The Richard Lupien MIMC for Classical improvisation (Finalist -2014) and The Leiden Jazz award (Best soloist).

Mohamed Ahaddaf

Mohamed Ahaddaf is een getalenteerde ud-speler een componist en musicus uit Marokko die stevig geworteld is in de Andalusische cultuur. Hij studeerde aan het conservatorium van Tetouan en had les van de grootmeester Mohamed Ramat. Hij was solist van het Andalusisch orkest van mohamed lardi temsamani. Na zijn komst in Nederland besloot hij zijn kennis breder in te gaan zetten. Hij is een gerespecteerd musicus die naast zijn Andalusische wortels zich heeft ontwikkeld in de jazz en Arabische muziek.

In 2010 richtte hij zijn kwartet op met ud, piano, bas en percussie. Een ongebruikelijke combinatie waarbij de rol van de piano en de ud speciale aandacht verdienen. Deze instrumenten zijn ieder in hun eigen cultuur de basis van de muziekpraktijk. Wat de piano is voor de westerse muziek (iedere musicus speelt een beetje piano en de piano is in bijna ieder combinatie aanwezig) dat is de ud voor de Arabische muziek. Iedere musicus speelt een beetje ud, het is de basis van ieder orkest. Om deze twee instrumenten te combineren vraagt extra aandacht. Niet in de laatste plaats door de vaste getemperde stemming van de piano en de vrije, vaak met kwartnoten doorspekte, stemmingen van de ud.

Mohamed Ahaddaf heeft onlangs een zelf ontwikkelde 7 snarige ud laten bouwen met een extra hoge snaar op B. De meeste zijn 6-snarig (iedere snaar behalve de laagste is dubbel dus feitelijk is de ud 11 snarig).

Het kwartet nam 3 cd’s op met composities van Mohamed Ahaddaf, Nasim al Andalous uit 2012, Spoken Soul uit 2014 en Seasons uit 2016.

De muziek van Mohamed Ahaddaf wordt zeer gewaardeerd mede door zijn verassende bronnen met atypische elementen. De combinatie van zijn kennis en kunde van de Andalusische muziek gecombineerd met zijn eigen creativiteit en vernuft.

Karim el Guennoui

In 1992 en 1993 volgde Karim een vooropleiding bij theatergezelschap DNA. Van 1996 tot en met 1999 volgde hij nog eens een 3 jarige opleiding bij het zelfde gezelschap. Tijdens zijn opleiding werkt Karim met verschillende regisseurs waaronder Bart kiene. Hij speelt in vier theaterstukken die door Bart Kiene worden geregisseerd.

In een samenwerkingsproject met de toneelschool Amsterdam studeert hij af in Fool for Love van Sam Shepard wederom geregisseerd door Bart kiene.

Nadat Karim één jaar bij het theatergezelschap heeft gewerkt gaat hij bij verschillende gezelschappen aan de slag en debuteert op TV en speelt hij de hoofdrol in de tv film De Wraak Engel .

In 2003 maakt Karim samen met zijn collega acteur Mohammed Azaay en regisseur Leopold Witte het toneelstuk De Varkensfabriek. De start van zijn eigen productiekern. Omdat de Varkensfabriek een hit blijkt noemen ze zich vanaf dan ook zo. En in 2006 schrijft Karim samen met Leopold Witte en Mohammed Het Spreekuur. Beide stukken waarin Karim ook acteert worden goed ontvangen door pers en publiek. Hij schrijft in 2008-2009 samen met Victor Meijer zijn eerste solovoorstelling Jan Janszoon de Blonde Arabier. Ook deze voorstelling wordt door hem gespeeld en blijkt succesvol.
Karim is een allround acteur die en drama en komedie goed beheerst. De kracht van Karim is dat hij moeiteloos en geloofwaardig verschillende personages kan neer zetten.

In 2009 werkt Karim samen met Kees Prins en 3 collega acteurs aan de Satire programma Harirah in opdracht van VPRO Televisie. Kees Prins begeleidt en regisseert Harirah. Karim schrijft en speelt in deze serie uiteenlopende karakters.

In 2010 speelt Karim samen met Mohammed Azaay in de voorstelling De Infiltrant van ‘De Varkensfabriek’. Tussen 2011 en 2014 schrijft Karim meerdere solo voorstellingen voor verscheidene acteurs en stand up comédiennes. Deze worden ook allen door hem geregisseerd.
In 2015 schrijft hij samen met Enver Husicic de solo voorstelling ‘Voor Aap’.
Hij speelt deze solo voorstelling ook zelf. In 2016 is hij te zien in de voorstelling ‘De meisjes van de Kapsalon’. In dat zelfde jaar begint Karim een vruchtbare samenwerking met Said Salhi van stichting Marmoucha. Karim schrijft de Toneeltekst voor de muziekvoorstelling ‘Muziekkaravaan’ en treed op als verhalenverteller en danser. In het jaar 2017 regisseert Karim, onder het dak van stichting ‘Marmoucha ‘, de muziektheater voorstelling ‘Enkele Reis’ die door Jenny Mijnhijmer wordt geschreven. Hij zelf doet hier ook de dramaturgie voor. Beide muziektheater voorstellingen van Marmoucha waar hij bij betrokken is, worden goed ontvangen door het publiek en pers.
In 2017 begint Karim ook aan een nieuw avontuur: Hij gaat les geven op verschillende acteer opleidingen. Eerst bij de camera acteeropleiding Tv College in Hilversum. En vanaf 2018 ook bij de opleiding faaam van Hugo Metsers en de mbo media college in Amsterdam. Momenteel is Karim de artistiek coördinator bij stichting Marmoucha.